ΕΚΕΛ - Ενεργή Κοινωνία Ελλήνων
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (384 - 322 π.Χ.) - Εκτυπώσιμη Έκδοση

+- ΕΚΕΛ - Ενεργή Κοινωνία Ελλήνων (https://ekel.gr)
+-- Συζήτηση: Ελληνισμός (https://ekel.gr/forumdisplay.php?fid=1)
+--- Συζήτηση: Σημαντικοί Έλληνες (https://ekel.gr/forumdisplay.php?fid=12)
+--- Θέμα: ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (384 - 322 π.Χ.) (/showthread.php?tid=26)



ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (384 - 322 π.Χ.) - admin - 24-12-2018

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (384 - 322 π.Χ.)

[Εικόνα: attachment.php?aid=23]

Γεννήθηκε στα Στάγιρα της Μακεδονίας και πέθανε στη Χαλκία από χρόνιο στομαχικό νόσημα.
Θεωρείται σαν ένας από τους διασημότερους και πιο μεγάλους Αρχαιοέλληνες φιλοσόφους, μαζί δε με τον Πλάτωνα αποτελούν τη φαεινή δυάδα του πνευματικού αρχαίου κόσμου. Ίσως να είναι και το πιο μεγάλο πνεύμα όλων γενικά των αιώνων και των εποχών.

Σε ηλικία 18 ετών ήρθε στην Αθήνα και γράφθηκε στη Σχολή του Πλάτωνα, όπου μαθήτευσε επί είκοσι ολόκληρα χρόνια.
Το 342 π.Χ. ο βασιλιάς της Μακεδονίας Φίλιππος τον κάλεσε και του ανέθεσε τη διαπαιδαγώγηση του γιου του Αλέξανδρου, που ήταν τότε μόλις 13 ετών.
Μετά όμως την αναχώρηση του τελευταίου για τη μεγάλη εκστρατεία του, το 335 π.Χ., γύρισε στην Αθήνα.
Επειδή δε όλοι οι δημόσιοι χώροι της πόλης είχανε στο μεταξύ καταληφθεί από άλλους φιλοσόφους, ο Αριστοτέλης άρχισε να φιλοσοφεί, διδάσκοντας τους μαθητές του καθοδόν.
Γι΄ αυτό και η Σχολή του ονομάσθηκε «Περιπατητική», και οι ανήκοντας σ’ αυτή οπαδοί του «περιπατητικοί φιλόσοφοι».

Ο Αριστοτέλης εισήγαγε στη φιλοσοφία και τις επιστήμες τον θετικισμό, κατά αντίθεση προς τον ιδεαλισμό του Πλάτωνα. Θεωρείται, εξάλλου, και σαν ο δημιουργός πλείστων όσων επιστημών, των οποίων και έθεσε έκτοτε τις σταθερές τους βάσεις, όπως είναι η φυσική και μεταφυσική, η ψυχολογία, η λογική, η ρητορική κ.α.

Τα έργα του μεγάλου αυτού φιλοσόφου έχει υπολογισθεί ότι ανέρχονται συνολικά σε 400, από τα οποία όμως δυστυχώς τα πλείστα όσα χάθηκαν· από δε τα διασωθέντα σαν πιο σπουδαία θεωρούνται τα εξής: «Περί ουρανού», «Περί γενέσεως και φθοράς», «Μετεωρολογικά», «Σοφιστικοί έλεγχοι», «Περί ζώων» (γενέσεως, κινήσεως, μορίων), «Περί ψυχής», «Περί ύπνου και εγρηγόρσεως», «Περί μακροβιότητας και βραχυβιότητας», «Μετά τα φυσικά», «Ηθικά μεγάλα», «Ηθικά Νικομάχεια», «Πολιτικά», «Αθηναίων Πολιτεία», «Ρητορικά», «Ποιητική» κ.λπ.

Η επίδραση του Αριστοτέλη στο πνεύμα των μεταγενέστερων υπήρξε τεράστια. Ακόμη και ως τις μέρες μας το φωτεινό μετέωρο της Αριστοτέλειας φιλοσοφίας και επιστήμης συναρπάζει τους ανθρώπους και αποσπά τον μεγάλο θαυμασμό τους. Ας σημειωθεί επίσης ότι η διδασκαλία του - και ιδιαίτερα οι περί ηθικής και Θεού αντιλήψεις του - χρησίμευσαν ως βάση για την οικοδόμηση της μετέπειτα θεολογικής επιστήμης των χριστιανών.

Γεγονός είναι πάντως ότι χωρίς τη συμβολή του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη, όχι μόνο η νεώτερη διανόηση θα ήτανε αδύνατο να δημιουργηθεί και να εξελιχθεί, αλλά, και οι φυσικές ακόμη επιστήμες, είναι ζήτημα αν θα μπορούσαν να εξελιχθούν, όπως αυτές εξελίχθηκαν κατά τη σύγχρονη μας εποχή.
Προξενεί πραγματική κατάπληξη σ’ έναν μελετητή το πως ένας και μόνο άνθρωπος κατόρθωσε να συγκεντρώσει τέτοιο και τόσο μεγάλο πλήθος γνώσεων, να τις συναρμολογήσει, και να τις οργανώσει σ’ ένα τέλειο σχεδόν σύστημα θεώρησης του κόσμου και των φαινομένων του (της φύσης και του βίου των ανθρώπων).

Πολύ χαρακτηριστική είναι και η γνωστή μας ρήση του Μ. Αλεξάνδρου, ο οποίος είπε: «Εις τον μεν πατέρα οφείλω το ζην, εις τον δε διδάσκαλο (τον Αριστοτέλη) το ευ ζην».